Anketa ZŠ Pugačevovej o separovaní odpadu v uliciach nášho mesta
- Kategória: Život
- Uverejnené 26. 04. 2013
- Napísal: Mgr. Valéria Hudáková

Tohtoročný Deň Zeme (22. apríl 2013) mal na našej škole mnoho podôb. Kým jedni vysádzali stromčeky, črepníkové kvety, upravovali záhony, čistili lesné chodníčky, lúčky za humnami nášho mesta, vlastnoručne zhotovovali hračky z plastov a iných odpadových surovín, druhí sa venovali odbornej, „bádateľskej“ či osvetovej práci. Každá aktivita vyplývala z vopred naplánovaného „zeleného programu“ a všetko, čo sa udialo, zapadalo do seba navlas presne ako kamienky do mozaiky, ktorú v poňatí našej školy možno nazvať Environmentálny akčný plán.
Žiaci zo VII.A okrem iných praktických činností prevzali na seba i „výskumnú“, resp. „osvetovú“ úlohu – uskutočniť v uliciach nášho mesta anketu o separovaní odpadu. Cieľom tejto ankety bolo zistiť, nakoľko je problematika separovania odpadu Humenčanom i obyvateľom z okolitých dedín blízka, aké sú ich postoje v otázkach triedenia odpadu, prípadne, aké riešenia ponúkajú, najmä pokiaľ ide o eliminovanie nežiaducich skládok vo voľnej prírode.
So 104 anketovými lístkami a hlasovacou urničkou vyrazili siedmaci do mesta za svojimi potencionálnymi respondentmi, aby im položili osem anketových otázok, ktoré pripravila ich triedna učiteľka Mgr. Valéria Hudáková v spolupráci s triednymi aktivistkami Zelenej školy M. Sijkovou a L. Vasilkovou. V priebehu necelých dvoch hodín anketové lístky boli vďaka ochotným a ústretovým Humenčanom vyplnené a my sme mohli dotazník vyhodnotiť.
Výsledky ankety vám ponúkame v tabuľkovom prehľade:
1. Viete, aký prívlastok dostal deň 22. apríl?
A/ Deň ľudských práv |
B/ Deň vody |
C/ Deň Zeme |
8 respondentov |
8 respondentov |
88 respondentov |
2. Čo podľa Vás znamená separovanie odpadu?
A/ využívanie odpadu v priemysle |
B/ vyhadzovanie odpadu do kontajnerov |
C/ triedenie odpadu |
8 respondentov |
10 respondentov |
86 respondentov |
3. Triedite odpad?
A/ áno, zodpovedne |
B/ nie, vôbec považujem to za zbytočné |
C/ čiastočne,iba niektorý druh odpadu |
58 respondentov |
9 respondentov |
37 respondentov |
4. Viete, do akého kontajnera triedime papier?
A/ do modrého |
B/ do žltého |
C/ do zeleného |
65 respondentov |
15 respondentov |
24 respondentov |
5. Aký druh odpadu vhadzujeme medzi PET fľaše?
A/ pet fľaše - od nealkoholických nápojov |
B/ pet fľaše - od jedlých olejov |
C/ pet fľaše - od aviváže |
76 respondentov |
13 respondentov |
15 respondentov |
6. Viete, aký druh odpadu patrí do zbernej nádoby s označením TETRAPAK?
A/ polystyrén |
B/ škatuľové obaly od nápojov, napr. džúsy, mlieko |
C/ plechovky od alko a nealko nápojov |
15 respondentov |
78 respondentov |
11 respondentov |
7. Viete, kam putuje roztriedený odpad?
A/ na skládky, spaľuje sa |
B/ na recykláciu |
C/ vyváža sa do morí |
15 respondentov |
81 respondentov |
8 respondentov |
8. Aké riešenie by ste navrhovali, aby ľudia nevyvážali odpad do voľnej prírody?
Najčastejšie odpovede:
• zaviesť vyššie pokuty, prípadne iné sankcie;
• viac osvety, viac propagácie, lepšia výchova v rodinách;
• viac prevencie v médiách;
• zriadiť zberné dvory, haly;
• zabezpečiť do obcí viac kontajnerov;
• bezplatné skládky;
• výkup PET fliaš;
• prísnejšie kontroly.
Viac informácií o zveľadovaní životného prostredia v réžií žiakov zo ZŠ Pugačevovej si môžete prečítať aj v tomto článku.
* autorka je učiteľkou na ZŠ Pugačevova
* foto: Janka Gojdanová (žiačka 7.A)